fredag 26 april 2013

Kan vi vara kärlek?

Vänner.
Ikväll tänker jag skriva om något som många av er aldrig skulle erkänna för vemsomhelst. Och jag ska vara väldigt ärlig. Varför ska då jag alltid vara värst, tänker säkert ni. Vad vill hon med detta erkännande egentligen? Äh, hon vill väl bara ha uppmärksamhet. Eller så kanske hon vill gå emot strömmen och låtsas som att hon är kavat. Hon tror bara att hon framstår som mer udda och egen. Men hur kan hon vara så privat och utlämnande? Det blir ju bara obehagligt.

Skit i vilket och läs istället. Först och främst ska vi göra det klart för oss att allt som involverar mina känslor och hur jag känner involverar er också. Mer eller mindre. Ni kan väl fundera över hur många sinnestillstånd vi kan ha som vi är ensamma om att känna? Just det. INGA. Känslor är inte privata utan de är högst kommunala. Ja, till och med globala. Jag skriver ikväll för att jag vet att jag kommer att känna mig två ton lättare när den sista tangenten är slagen. Missförstå mig rätt, det är ingen offertröja jag satt på mig. Det behövs ingen tröstande kram eller två månader på rehab för att det som nedan kommer att synliggöras, ska bli "bättre". Det är bara såhär det är och jag är trött på det. Rent mentalt håller jag på att förbereda mig för förändring. Och du. Det är inte synd om mig. Tack.

Det jag så länge trott varit en sund inställning till mig själv som person, det som jag trott varit en känsla av kärlek och respekt till mig själv har snarare visat sig vara ett stort jävla ego. Samtidigt som jag byggt upp en betongvägg och förseglat min dörr med dubbellås har jag önskat mig kärlek, framgång och lycka. Men kärleken kom aldrig. Desto längre bort känns framgång och lyckan just nu. När jag utvärderar mina relationer och de människor som gästat mitt liv och de händelser och situationer som sårat inser jag att de bara har uppenbarat sig som svar på den energi jag sänt ut. Det är jag som har dragit till mig allt. I efterhand ser jag ett så tydligt mönster i vad det är för människor som kommit och passerat i mitt liv. Människor med lika stort ego som jag. Människor som känner lika måttliga mängder kärlek, som är lika fyrkantiga och hårda.

Jag har kommit till insikt med att jag kräver kärlek när jag inte själv har tillräckligt med kärlek att ge. Idag finns där ett stort ego erbjuda på menyn. Ett ego som sätter krokben på mig. Ett ego jag börjat störa mig rejält på. Ett ego som hindrar mig från långsiktig lycka. Jag vill ha kärlek i alla former, men mina handlingar säger något annat. De säger "hit men inte längre". De säger "ingen är oersättlig". De påvisar en självständighet och ett oberoende som skulle få vemsomhelst att vända i dörren. Jag inser det nu. Mitt nyårslöfte var att ta mig an allt med kärlek. När jag skålade på det visste jag inte riktigt var den begäran kom ifrån för den kom så plötsligt. Kanske var det en produkt av vinet som dansade i virvlar i mina vener eller så var det en undertryckt önskan som kom upp i en tyst rap.

Tillsammans med mitt ego har jag varit väldigt skicklig i att låta negativa tankar få uppta mitt inre. Ibland medvetet, ibland omedvetet. Jag har återupplevt rädslan och tanken om att de jag älskar ska dö, obekväma dispyter, möten och situationer gång på gång i mitt inre så många gånger att jag gradvis börjat förvandlas till en negativ människa. Bitterhet, oro, ilska, sorg.

Men nu är det dags för mig och alla där ute som känner igen sig i något av det jag skriver att sluta. På en gång. Inte nästa vecka. Inte om en månad. Utan här och nu. Låt oss formatera om hjärnkontoret och tömma det på alla negativa tankar, alla tvivel, all hopplöshet för att istället ersätta det med positiva tankar om oss själva och det liv vi är i och har framför oss. Släppa skepsisen och leta efter åtminstone en positiv egenskap i allt och alla som vi möter. Träna oss i att koppla bort alla negativa tankar som hotar med att inkräkta. Låt oss göra en resa mot att få full kontroll över våra tankar och till följd av detta också uppleva ro och lycka i större och mer ihållande proportioner än vi gör idag. Ge oss själva tid att försöka förstå den mäktiga innebörden av "du får det du tänker". Om det inte funkar så betyder det att det fortfarande finns negativa tankar kvar som behövs raderas.

Vi kan vara kärlek.
Vi ska vara kärlek.
Vi är kärlek.
JAG är kärlek.

Tack.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade