Essän som genre- en ytterst betydelsefull konstart i
dagens och morgondagens medieklimat
Essäistikens fader
Michel de Montaigne hade förmodligen blivit mäkta stolt över essäns starka
ställning i dagens teknologiska samhälle. Faktum är att den är bland de
viktigaste genrerna i nutidens alltmer kommersialiserade och teknologiska
landskap.
Först och främst hoppas jag att vi alla är överens om att
essäistiken är en konstform som välkomnar det subjektiva om än ännu litet mer
än många andra genrer. Kopplar vi detta faktum till situationen som råder i
dagens digitaliserade och kommersialiserade medielandskap torde ovanstående
rubrik förefalla sig verka både som ett konstaterande, men också som en
uppmaning till att fortsätta värna om essän som genre.
Man är idag relativt överens om att essän föddes på slutet
av 1500-talet när Michel de Montaigne samlade sina texter i alster som han
döpte till ”Les essais”. Ambitionen var att visa att ingen av hans texter ger
några universella svar utan de har författats helt utefter subjektiva åsikter
och erfarenheter. – I Montaignes ögon var Plutarchos den författare som allra
bäst kunde förena konst med natur och vetande med omdöme, alltså det som nu
anses typiskt för essäistik, sammanfattar essäisten Nina Burton som skriver för
Svenska Dagbladet.
Idag behöver vi inte låsa in oss nere i arkivet på
stadsbiblioteket och gräva i tonvis med avhandlingar för att notera de facto
att nyhetsindustrin idag ger allt mindre utrymme för djupdykningar. Nyheter ska
vara korta, koncisa och svepande. Den nya flugan under 2000-talet har blivit
att slå ihop kultur med nöje och textutrymmet har stramats åt rejält. Att
kulturjournalistikens ställning överhuvudtaget ifrågasätts är inget annat än
ögonbrynshöjande. Eftersom att essän som form utgör en del av
kulturjournalistiken känns det angeläget att synliggöra att det förekommer
diskussioner gällande kulturjournalistikens nyttovärde. Självfallet är det
högst angeläget och livsviktigt för demokratin och yttrandefriheten att
kulturjournalistiken får ett stort utrymme för att kunna djupdyka i det som
inte nyhetsjournalistiken har tid eller utrymme för att kunna göra. Om än
viktigare är kulturjournalistikens genrer för att kunna kritisera, bilda och tillfredsställa
behovet av nöje hos samhället – Essäns betydelse borde öka i takt med att den
djupgående kritikens utrymme minskar i dagspressen, skriver Therese Eriksson i
sin essä för Helsingborgs Dagblad.
Med andra ord är essäns tid idag och imorgon. Det som gör
att essän är mer välkomnande än någonsin torde vara att genren i sig är lite
”laid back” och att den i viss mån kan uppfattas som flummig. Den kan i princip
handla om vad som helst och skrivas ungefär hur som helst. Det viktiga är inte
att briljera med vetenskap, snarare är det stilistiken som upphetsar om än
litet mer.
En essä är både en form av medvetet tänkande och en strävan
efter kunskap samtidigt som den välkomnar fantasins gränslöshet med öppna
armar. Det är med andra ord ett betydligt friare sätt att åskådliggöra
kunskaper jämfört med en rapport. Det typiska och i många fall det svåraste
torde vara att framställa kunskaperna i ämnet samtidigt som ett resonemang ska
föras på ett sätt som både kan kategoriseras som konst, men som också ska
trollbinda läsaren. Här finns givetvis
en uppsjö av handböcker till skribentens förfogande.
Förståeligt är om man kan känna en viss förvirring när man
läser en text som å ena sidan liknar en essä, å andra sidan liknar en
debattartikel. Som tidigare nämnt behöver inte all form av fakta presenteras,
men desto mer typiskt för essän är att man inte ens behöver vara säker på sin
analys eller sin slutsats. Vad är då poängen med att överhuvudtaget skriva en
essä kan man fråga sig. I mitt tycke är essäns största förtjänster som genre
det faktum att den faktiskt tillåter författaren att sväva iväg i olika
resonemang; att formen tillåter att synliggöra ”å ena sidan å andra sidan” utan
att för den sakens skull tvinga författaren till att nödvändigtvis ha en fast
ståndpunkt.
För att vända ljuset till diskussionen om det egna jagets
utrymme i en essä, skulle jag tro att det inte är särskilt ovanligt att många
tar på sig de retoriska glasögonen. Har essäisten ett starkt ethos, det vill
säga om essäisten är känd eller erkänd för tidigare verk kan denna tolkas ha en
större grad av tolerans för att låta jaget genomsyra texten jämfört med en
okänd essäist. Personligen tycker jag att vi kan lämna pekpinnen åt sidan när
det kommer till denna genre och låta de lösa tyglarna få vara ett signum även i
denna avvägning.
När man använder jag hänvisar
texten plötsligt till en människokropp och ett medvetande. Till skillnad från den, det och till och med han,hon ger jaget texten en närvaro som
är svår att uppfatta i de flesta genrer. Jaget kan påverka texten på flera
sätt, men framförallt skulle jag vilja påstå att avståndet mellan det som talas
om och den som talar minskar markant. Essän som genre kan väljas att ses som
ett rum för de som tycker att uttrycket ”kill your darlings” går emot deras
etiska och moraliska ståndpunkter eller som en ypperlig plattform att skapa
konst av ord tillsammans med aktuella frågor, utan att någon kräver uppbackning
av referenser för att köpa ditt resonemang. Det beror på hur man vill se på
det.
Det som går att konstatera är att essän som genre är ytterst
angelägen idag och med stor sannolikhet imorgon också. Därför att vi idag är
omringade av nyheter och text som sveper förbi i ett rasande tempo. Texter som
skrivits under tidspress och i ett klimat där nyheter aldrig sover, där
teknologin gör det möjligt och krävbart att hela tiden rapportera det senaste
kort och snabbt. Därför behöver vi emellanåt
ta del av en text som kanske legat på bordet i dagar eller veckor, där
författaren suttit och kliat sig i huvudet över en kopp kaffe. Kanske har denna
suddat ut och skrivit om; jämfört olika adjektiv med varandra och bestämt sig
för att sova på saken. Helt enkelt för att vi i olika grad behöver ta del av
texter som är skrivna med en stilistik som andra former inte tillåter och som
bjuder in läsaren till att begrunda såväl elegansen av meningskonstruktioner
som de reflektioner som åskådliggörs. Essän är bland de få former som tillåter
att man inte publicerar doktorsavhandlingar av källor för att styrka sitt
resonemang.
Här kan man skriva om i princip vadsomhelst, helt utan
storslagna referenser. Och folk är coola med det..
/Denise Lindqivst
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar